Blog

January 30, 2024

Året som gått, året som börjat

2023 överträffade alla våra förväntningar. Vi lanserade Pliro, introducerade våra första kunder, utvecklade nya funktioner och fick in våra första intäkter.
Alexis Fellenius Makrigianni

Vi har lyssnat på vilka behov ni har som publicister och fått väldigt mycket insiktsfulla inspel men också uppmuntran om att vi är på rätt spår. Vår ambition, och det roligaste vi vet, är att varje dag göra Pliro bättre. 2024 kommer bli ett spännande år 🎉

Året som gått

En sammanfattning av höjdpunkterna från året som gått.

Hej Pliro 👋

Pliro introducerades i juli då Sak & Liv gick över till Pliro för att ta betalt av sina prenumeranter. Läs vår introduktion av Pliro

Enkelt att ta ut underlag till bokföringen

I september gjorde vi det enkelt att ta ut allt underlag som behövs till bokföringen. Hyllad av bokföringskonsulter för sin smidighet! Läs changelog om bokföringsunderlag

Loop väljer Pliro & unika teman

Mediehuset Loop väljer Pliro i början av november och bara 13 dagar senare var allt på plats och Impact Loop fick in sin första betalande prenumerant. Dagens Media: Loop väljer Pliro för sin betaltjänst

Vi lanserade även teman som gör att varje publicist kan ha sin egen visuella identitet, på sin egen domän, för att ha direktrelation med prenumeranten i alla kontaktytor. Pliro är helt i bakgrunden. Läs changelog om teman

Uppdaterat köpflöde och kortbetalningar

Under slutet av året lanserade vi förändringar på köpflödet och utvecklade stöd för kortbetalningar. Vi håller på och slutför kortbetalningar och kommer berätta mer om det inom kort.

Året som börjat

Vårt fokus just nu är att lösa de grundläggande behov som kvarstår för att uppfylla löftet om en lättskött och lönsam prenumerationsaffär. Allt från förutsättningar att attrahera nya betalande prenumeranter, aktivera de som slutat prenumerera, att löpande ha koll på nyckeltalen för ens prenumerationsaffär (MRR, churn osv) och fler paketeringar för att växa affären.

Några av de funktioner vi fokuserar på är:

  • Erbjudanden till prenumeranter
    Skapa enkelt tillfälliga erbjudanden att använda i marknadsföringsaktiviteter till nya och tidigare prenumeranter. Följ upp effekten av erbjudanden i realtid.
  • Koll på affären
    Pliro Dashboard kommer att ge en tydlig överblick av hur de viktigaste nyckeltalen förändras för er prenumerationsaffär.
  • Grupprenumerationer för företag
    Sätt upp erbjudanden för grupprenumerationer med dedikerade köpflöden och ge ägaren av grupprenumerationen ett enkelt sätt att administrera vilka andra som får tillgång.
  • Betalda poddar
    Pliro kommer göra det sömlöst för prenumeranten att få in podden de betalat för i deras poddspelare som en del av köpflödet när de startar en prenumeration.

Vad är viktigast för just din prenumerationsaffär? Hur ser era specifika behov ut kring dessa och andra funktioner? Hör av dig till alexis@pliro.co och berätta.

November 06, 2023

Loop väljer Pliro för att ta betalt

Pressmeddelande · Det nya mediehuset Loop har nyligen lanserat sina betalda erbjudanden för Impact Loop och har valt uppstickaren Pliro för att ta betalt för sitt innehåll.
Gruppbild: Camilla Bergman, Thomas Eriksson, Emelina Seppänen, Jan Ahmadi, Rikard Rosell och Diana Demin på Loop

Camilla Bergmans mediehus Loop går nu in i nästa fas när Impact Loop börjar ta betalt. Efter att ha undersökt olika lösningar på den svenska marknaden föll valet på uppstickaren Pliro.

– Vi gjorde en noggrann undersökning och insåg att Pliro tickar alla boxar: de är snabbfotade, proffs på prenumerationer, har ett enkelt och modernt system och framförallt är det superlätt för Impact Loops läsare att bli kunder. Som grädde på moset fick vi en flaska champagne av Pliro som vi skulle korka upp när vi fick vår första kund. Det skedde inom loppet av fem minuter efter att vi gått ut med vårt erbjudande, säger Camilla Bergman, vd på Loop.

– Vi är otroligt glada och stolta över att Loop har valt att använda Pliro! Det har varit inspirerande att följa Camilla och Loops framfart de senaste månaderna och vi ser fram emot att samarbeta med dem och hjälpa till att växa deras affär, säger Alexis Fellenius Makrigianni, vd och grundare av Pliro.

Pliro utvecklar ett nytt verktyg för publicister att betalt av sina läsare och lyssnare. Målgruppen är små och medelstora publicister på den svenska marknaden och ambitionen är att utmana aktörer som Flowy och Sesamy.

– Vårt fokus är att skapa det bästa verktyget för att driva lättskötta och lönsamma prenumerationsaffärer utifrån publicisters behov och resurser. Vi gör löpande intervjuer med publicister och det finns en stor efterfrågan på bra och kostnadseffektiva alternativ som hjälper dem digitalisera sin affär, säger Alexis Fellenius Makrigianni, vd och grundare på Pliro.

Pliro grundades 2022 av Alexis Fellenius Makrigianni och Calle Luks.

July 09, 2023

Introducerar Pliro

En digital prenumeration ska vara användarvänlig och enkel för trogna läsare. Lika enkelt ska det vara för nya läsare att bli prenumeranter. Lösningen heter Pliro: ett allt-i-ett verktyg för att du som publicist ska kunna ta betalt av dina läsare och lyssnare.
Alexis Fellenius Makrigianni and Calle Luks
Mobil med Pliro Dashboard

Läsarna förväntar sig samma enkla användarupplevelse som hos jättarna Netflix, Spotify och Apple. Men de flesta publicister saknar möjlighet att utveckla och förfina en perfekt, lättskött tjänst som både behåller prenumeranter och rekryterar nya. För er har vi byggt Pliro: ett allt-i-ett verktyg för att du som publicist ska kunna ta betalt av dina läsare och lyssnare. Pliro hjälper dig att driva en lättskött, lönsam prenumerationsaffär oavsett om du har en sajt, papperstidning, app, nyhetsbrev eller podcast.

Pliro banar väg för fler prenumeranter

För publicister står naturligtvis innehållet i centrum. Det är där ert fokus ska vara, på journalistiken, berättelserna och omvärldsbevakningen som skapar värde för läsarna — och som de är villiga att betala för. När nya läsare vill ta del av ert innehåll måste det vara enkelt att bli prenumerant. Pliro jämnar vägen och gör klivet genom betalväggen kort, enkelt och tryggt. För er blir det lätt och kostnadseffektivt att rekrytera nya prenumeranter.

Pliro innehåller allt som krävs: för prenumeranter är det enkelt att logga in, ta del av erbjudanden, betala och hantera sitt konto. Som publicister ser ni affärsdata i realtid, skapar kampanjer och hanterar prenumerationsärenden, allt utformat för att effektivt behålla och rekrytera prenumeranter. Pliro är lätt att integrera i er befintliga sajt och hanterar både pappers- och digitala prenumerationer.

Utvecklat för publicister

Pliro är helt baserat på publicisters behov, designat och utvecklat från grunden för att passa er bransch och ert arbetssätt. Vi har djupintervjuat drygt femton små och medelstora publicister om deras behov och utmaningar, och vi fortsätter att lyssna och utforska för att på djupet förstå de problem och situationer som Pliro är till för att lösa. Pliros uppgift är att låta er koncentrera er på kärnverksamheten.

Ert varumärke, er användarupplevelse

Era prenumeranter interagerar direkt med er; Pliro håller sig i bakgrunden. Allt ligger på er egen domän, alla kontaktytor med prenumeranten använder ert varumärkes visuella identitet (logotyp, typografi, färger och dekorationer). Köpflöden och kampanjsidor, inloggningsflöden, prenumerationserbjudanden och mejl — allt har er som avsändare. I varje steg upplever prenumeranterna att de interagerar med er, inte med en extern tjänst.

Betalsätt som passar både läsarna och affären

Pliro låter er välja de betalsätt som passar er affär och er målgrupp och ta betalt utan onödiga mellanhänder. Prenumeranterna betalar direkt till era konton med smidiga, trygga transaktioner och automatiska påminnelser skickas vid förfallna betalningar eller utlöpta kreditkort så att prenumeranterna stannar längre — men arbetsinsatsen från ert håll är minimal.

Vi kommer erbjuda möjlighet att ta emot betalningar med kort, återkommande bankbetalningar eller Swish. För kunder som hellre betalar via faktura skickar Pliro fakturan via e-post eller post, stämmer av betalningen automatiskt och skickar ut eventuella betalningspåminnelser.

Lättanvända verktyg för en lönsam prenumerationsaffär

Pliro Dashboard innehåller allt som behövs för att driva prenumerationsaffären. I realtid följer ni smidigt och lätt förändringar i prenumerationsintäkter, aktiva kampanjer, prenumerationsskuld och annan kritisk affärsinformation. Allt i ett enkelt gränssnitt som fungerar både i mobilen, surfplattan och på datorn. Med Pliro lanserar ni enkelt kampanjerbjudanden på bara några minuter, hjälper snabbt prenumeranter med deras ärenden och uppdaterar enkelt erbjudanden och priser samt mycket mer.

Vi har precis lanserat en första version av Pliro tillsammans med vår första kund Sak & Liv. Håll dig uppdaterad under utvecklingen!

Är du intresserad av Pliro och vill vara med tidigt och påverka utvecklingen? Vill du berätta om era behov eller bara ventilera din frustration med ditt nuvarande prenumerationssystem? Hör av dig till alexis@pliro.co

Få uppdateringar

Få uppdateringar om nya funktioner och förbättringar medan vi utvecklar och lanserar Pliro!